Pancierovské travertínové prameniská

2.8 km
01:30 hod.

Pancierovské prameniská sú krásnou a málo známou lokalitou, o ktorej veľmi nevedia ani Bystričania, ktorí ju majú priamo v meste :) Pancierovská dolinka vedie na vrch Horný diel z mestskej časti Jakub, neďaleko chránených území Baranovo a Jakub. Prameniská sú z penovca (druh travertínu), voda preniká na povrch v desiatkach malých pramienkov, z ktorých sa formujú kaskádové jazierka obrastené machom. V stráni doliny je pramenísk viacero, jedno z nich sa nachádza takmer pri hlavne ceste. K prameniskám nevedie žiaden značkovaný chodník, ale dá sa k nim dostať z dvoch strán, takže si môžete spraviť malý dobrodružný okruh - len pozor, z jednej strany je veľmi strmý a nevhodný pre deti, z druhej je prístup v pohode, ale chodník je hneď z jari zarastený malinčím a šípom, takže bez palice na rozhŕňanie vás čaká kopa škrabancov.

Výlet a foto: Saška a Rasťo Weberovci

Ako východisko môže poslúžiť odstavná plocha na konci Bystrice smerom na Donovaly, pred benzínkou Slovnaft. Tu väčšinou stáva policajná hliadka, čo chytá za rýchlosť, ale pomestíte sa :) Ak nie, za parkoviskom je lesná cesta smerujúca doprava, po nej sa aj autom dostanete na Ovocnú ulicu, na začiatku ktorej sa dá opäť zaparkovať.

383 m n.m.Parkovisko

Z parkoviska vedie do hory lesná cesta, ktorá sa rozpája na časť smerujúcu na Španiu dolinu a druhú, ktorá vedie späť do Bystrice. Vy sa však vyberiete rovno po potoku, do tunela popod železničnú trať :) Po daždi je prechod značne dobrodružný, ale vždy je v tuneli nejaká časť, kadiaľ prejdete suchou nohou.

461 m n.m.Tunel popod trať

Stúpate popri potoku Pancierovskou dolinou. Potok sa po nejakom čase stráca v podzemí, trochu nad jeho koncom pretína dolinu stará lesná cesta. Po nej sa treba vydať napravo smerom k chránenej oblasti Baranovo. Smerovníkom môže byť koleso z harvestera, ktoré drevári len tak šmarili medzi stromy.

548 m n.m.Koniec potoka

Po starej lesnej ceste prídete priamo k prameniskám. Sú trochu nad chodníkom, ale neminiete ich, pretože pramene rozmáčajú cestu a vy sa zaboríte do bahna :) Penovec (druh travertínu) tu vytvára malé jazierka pokryté machom, z ktorých v kaskádach tečú malé pramienky. Rozloha pramenísk kolíše podľa, či pršalo alebo nie, pramene vedia byť aj poriadne výdatné a vytvárať aj menšie vodopády.

586 m n.m.Pancierovské travertínové prameniská

Chodník pokračuje ďalej smerom k Bystrici. Po čase prejde z lesa na lúku, tam sa zmení na uzučkú zarastenú cestičku, plnú tŕnia a šľahúňov. Treba vydržať, je to len kúsok :) Cestička napokon vyústi na Ovocnú ulicu, odkiaľ sa popri potoku vydáte k autu (ak ste zaparkovali pri tuneli), resp. ste rovno pri autobusovej zastávke, stačí prejsť po moste cez riečku Bystricu. Ak by ste šli na výlet opačným smerom, odbočka nie je nijako značená, ale väčšinou po nej tečie malý prameň a hneď vedľa má chliev koza :)